Jouw organisatie heeft misschien niet dezelfde ambities als grote merken zoals Starbucks, Patagonia of KLM. Maar dat betekent niet dat je niet kunt afkijken van de allerbesten. Deze merken staan namelijk als een huis, hun kernwaarden zijn duidelijk en alle uitingen – ook al staat de merknaam er niet in geschreven – roepen herkenbaarheid op. Een grafisch ontwerper speelt hierin een belangrijke rol. We zetten een aantal redenen op een rijtje waarom je jouw merk een grafisch ontwerper moet gunnen.
Reden 1: Er ontstaat een duidelijke visuele identiteit
Als persoon heb je bepaalde kernwaarden. Je hecht bijvoorbeeld veel waarde aan duurzaamheid of vrijheid en daarin maak je bepaalde keuzes. Dat geldt voor je merk net zo. Je bent dit merk gestart omdat je een duidelijke missie hebt en daar horen bepaalde kernwaarden bij. Een goede grafisch ontwerper zorgt ervoor dat deze kernwaarden worden uitgewerkt in de visuele identiteit. Hieronder vallen onder andere het logo, kleurschema, de typografie en tone of voice.
Reden 2: Het biedt meer merkbeleving
Je koopt geen auto, maar vrijheid. Je investeert niet in groenten, maar in je gezondheid. Sterke merken begrijpen dat consumenten geen product maar een ervaring willen. Grafisch ontwerp speelt een cruciale rol in het creëren van een positieve merkbeleving. Door het gebruik van bepaalde kleuren of lettertypen worden emoties getriggerd of het onderbewuste aangesproken, waardoor dit in positieve zin de merkbeleving beïnvloedt.
Reden 3: Het straalt professionaliteit en geloofwaardigheid uit
Consumenten trekken pas de portemonnee als ze het idee hebben dat een merk professioneel en geloofwaardig is. Het wekt vertrouwen bij (potentiële) klanten, wat essentieel is voor het opbouwen van een sterk merkimago.
Reden 4: Het zorgt voor consistentie
Met een brandbook bewaakt een grafisch ontwerper de kaders van het merk. Coolblue heeft bijvoorbeeld een unieke schrijfstijl die bij bijna iedereen een glimlach op het gezicht tovert. Deze consistentie zorgt weer voor herkenbaarheid en daardoor vertrouwen.
Reden 5: Het zorgt voor doelgerichte communicatie
Staat de huisstijl en visuele identiteit als een huis? Dan wil je de juiste snaar raken bij je doelgroep. Je wilt emotioneren, de herkenbaarheid vergroten of de digitale winkelmanden op je website laten vullen. Met merkactivatie in combinatie met het juiste ontwerp helpt grafisch ontwerp om effectief te communiceren met je doelgroep.