De rol van design bij het opbouwen van een sterke merkidentiteit

Je identiteit is bepalend voor wie je bent als persoon. Die komt voort uit bepaalde persoonlijke kernwaarden. Je bent bijvoorbeeld avontuurlijk: daarom reis je de hele wereld over - bij voorkeur naar plekken die nog niet zijn overspoeld met massa’s toeristen. Je hecht veel waarde aan duurzaamheid en eet daarom geen vlees. Of je houdt juist van stabiliteit en bent daarom helemaal content met je huisje, boompje en beestje.

Omdat je bepaalde kernwaarden hebt, zoek je mensen en bedrijven uit waarmee je je kan identificeren. Als iemand die begaan is met duurzaamheid, koop je bijvoorbeeld alleen maar Fairtrade-producten. Je weet waar Fairtrade voor staat en dan past bij je eigen gevooel.

Voor bedrijven is het daarom belangrijk om een duidelijke merkidentiteit te bepalen – die voortkomt uit specifieke kernwaarden. Net zoals Fairtrade dat doet. Zodat jouw ideale klant zich met jou identificeert en uiteindelijk van klant naar ambassadeur groeit. Het design van het merk speelt daarin een belangrijke rol. Wat precies de rol van design in je merkidentiteit is, vertellen we op deze pagina.

Wat is merkidentiteit?

Merkidentiteit is de manier waarop een merk zich presenteert naar de ideale klant en hoe het zich onderscheidt van andere merken. Het omvat de visuele, verbale en emotionele elementen die samen een unieke en herkenbare identiteit creëren voor een merk. De identiteit is de eerste kennismaking met een bedrijf en het ontwerp geeft direct een gevoel af. Daarom is het belangrijk dat het ontwerp aansluit op de identiteit.

De rol van design bij het ontwikkelen van de merkidentiteit

De hele dag door krijg je prikkels. Woorden, geluiden, kleuren en beelden. Een groot deel daarvan filtert je hersenen uit, zodat je niet overprikkeld raakt. Maar een aantal zaken blijven (onbewust) hangen. En daarmee maak je direct associaties – bewust of onbewust. 

Als merk wil je opvallen bij de juiste doelgroep en daar hoort de juiste boodschap en kleurstelling bij. De kleur rood roept gevaar op, blauw vertrouwen. Als duurzaamheid een van je belangrijkste kernwaarden is, dan neemt de kleur groen waarschijnlijk een positie in binnen je designs. Daarnaast zijn er nog veel andere elementen – typografie, tone-of-voice, je pay-off en merknaam die bijdragen aan je merkidentiteit. We vertellen je in 3 stappen hoe wij design inzetten voor het ontwikkelen van een sterke merkidentiteit. 

Brand Foundation

Ga je in huis klussen, dan smeer je niet direct de verf op de muren. Je moet eerst schoonmaken, vullen, schuren en afplakken voordat je aan de slag gaat. Zo werkt het ook met onze merktrajecten. Het leukste in dit hele project is natuurlijk de visuele merkidentiteit tot leven zien komen. Maar zonder een goed fundament, stort het in elkaar als een kaartenhuis. 

Die merkidentiteit komt tot stand nadat we de 4 kernwaarden voor jouw organisatie in kaart  hebben gebracht. Kernwaarden zoals ‘daadkracht’ en ‘doelgericht’ vragen om een heel andere aanpak dan bijvoorbeeld ‘vertrouwen’ en ‘betrokkenheid’. Het resultaat uit de Brand Foundation, de basis, wordt vastgelegd in de Brand Brief. Hierin worden de kernwaarden, doelgroep(en), USP en het idee achter het merk beschreven. 

Brand Identity 

Het leukste gedeelte: de brand identity, ofwel de merkidentiteit, wordt tot leven gewekt. Hierin speelt design de sleutelrol, omdat de ideale klant op basis hiervan associaties maakt met het merk en zich hiermee wel of niet identificeert.

Een goed ontwerp is een samenstelling van verschillende elementen – die samen de boodschap met een gevoel uitdragen van wat het merk is of moet zijn. Het moet aanspreken bij de ideale klant. Daarnaast moet het óók aanspreken bij mensen buiten de doelgroep; die het een goed ontwerp vinden en waarbij het herkenbaarheid oproept. Zaken die in zo’n ontwerp worden meegenomen om tot een goed eindproduct te komen zijn onder andere:

  • De doelgroep
  • Doel van de boodschap
  • Emotie (wat moet het oproepen?)
  • De juiste kleuren die passen bij de associaties ermee


In deze fase worden de eerste designs opgeleverd die passen bij de merkidentiteit: stap 1 en 2 komen hier samen en sluiten naadloos op elkaar aan. We geven je graag een aantal tips wat een goed ontwerp onderscheidt van de rest:

✓ Het roept geen vragen op 

✓ Het roept de juiste emotie op
✓ Het overtuigt de lezer van het doel
✓ Het maakt je product of dienst begrijpelijk
✓ Het straalt de kernwaarden en identiteit uit
✓ Je ziet de consistentie terug in alle uitingen
✓ Een goed design vertelt meer dan 1.000 woorden
✓ Het is gericht op de toekomst en ingericht op groei
✓ Het is onderscheidend ten opzichte van de concurrent
✓ De vormen, kleuren en compositie sluiten naadloos aan
✓ Over ieder element is goed nagedacht – tot in het kleinste detail
✓ Het is toegankelijk voor alle gebruikers (voldoende contrast, duidelijke typografie)

Brand Activation

De basis staat, nu kun je gericht communiceren naar je doelgroep en het podium pakken voor jouw merk. Ook hier speelt design weer een belangrijke rol: de kleuren en boodschap moeten worden afgestemd op het medium en de locatie. Een billboard langs de snelweg heeft een ander design dan de homepage van de website. Maar altijd wordt er vanuit de basis gewerkt zodat – ook al is de boodschap en de inhoud anders – de consistentie van het merk blijft bestaan en de herkenbaarheid wordt vergroot. 

Merkactivatie zonder duidelijke merkidentiteit, is als ongetraind een marathon rennen: je haalt misschien de eindstreep, maar het heeft je te veel gekost. Tijd, energie en met een beetje pech een hoop blessures. Ga je getraind een marathon lopen, dan heb je een duidelijk doel dat je kunt nastreven. 

Zo werkt het ook met merkactivatie. Wanneer je (visuele) communicatie en merkidentiteit is afgestemd op je ideale klant, voelen de marketinginspanningen moeiteloos. Bovendien kost het minder budget. In abonnementsvorm kunnen we, op basis van jouw wensen en doelen, on- en offline campagnes opzetten om jouw communicatieboodschap wijder te verspreiden. 

Laat consumenten zich met jouw merk identificeren met Commandos

De grote fout die veel bedrijven maken, is dat ze kiezen voor een ontwerp van hun logo, website of folders dat alleen mooi is. Maar een goed design is veel meer dan dat. Het is functioneel, duidelijk, roept de juiste emotie op en is consistent in alle uitingen. 

Een duidelijk ontwerp sluit aan bij de identiteit van het merk, zodat wat je wilt uitstralen, wordt verteld in het ontwerp. Waar de letters van het alfabet soms in tekortschieten, vult een ontwerp alle antwoorden in. 

Met Commandos zet je je merk op de kaart en laat je je ideale klant ermee identificeren. Zodat jij van ‘herkenbaar merk’ naar ‘voorkeursmerk’ gaat. En waar je klanten veranderen in ambassadeurs. Van strategie tot brand design en van web development tot het ontwikkelen van de merkidentiteit: Commandos’ branding services zijn gericht op resultaat. Benieuwd wat we voor jouw merk kunnen betekenen? Let’s talk

Kies je voor Commandos, dan kies je voor:

✓ Een bureau dat jouw merk voorop zet
✓ Meer resultaat halen uit je reclamecampagnes
✓ Specialisten die pas stoppen als jij helemaal tevreden bent
✓ Een merk creëren dat helemaal aansluit op je bedrijfswaarden- en identiteit 

Maak kennis met onze specialisten

Veelgestelde vragen over de merkidentiteit

Wat valt er onder de merkidentiteit?

De merkidentiteit is een verzamelnaam van alle visuele uitingen van een merk; die samen zorgen voor een duidelijke boodschap. Onder de merkidentiteit vallen onder andere de huisstijl, naam, slogan en logo. Vandaar dat grafisch ontwerp een belangrijke rol hierin speelt. 

Waarom is design belangrijk bij het ontwikkelen van merkidentiteit? 

Design speelt een cruciale rol bij het ontwikkelen van merkidentiteit omdat het visuele aspect van een merk een krachtig communicatiemiddel is. Het zorgt voor meer herkenbaarheid, draagt de kernwaarden uit, maakt de communicatie-uitingen consistent, biedt beleving aan de klant en onderscheidt zich daarmee van andere merken.

Hoe creëer ik de merkidentiteit?

Voordat je aan de slag gaat met de merkidentiteit, moet de basis goed staan. De Brand Foundation. Daarmee bepaal je waarvoor jouw merk staat, wat jullie belangrijkste kernwaarden zijn en wat je wilt uitstralen. Met die basis wordt het ontwerp voor de merkidentiteit gecreëerd.