5 redenen waarom een grafisch ontwerper essentieel is voor je merk

Iedere organisatie heeft er wel een: een manusje van alles. De vliegende keep op kantoor. Zorgt dat de koffiebonen worden bijgevuld, gaat rond met de pet bij de verjaardagen van collega’s en is ook nog verantwoordelijk voor de marketing en branding van je merk. Maakt een flyer op in Canva en volgt potentiële klanten op per mail. Een waardevolle kracht, want deze persoon kent de ins en outs van de organisatie.

Waarschijnlijk zijn er tegelijkertijd ook veel frustraties op de werkvloer. Want waarom happen potentiële klanten niet terwijl jullie zo’n steengoed product hebben? Liken alleen je familieleden de berichten op jullie Facebook bedrijfspagina en wordt jullie – tot in de puntjes uitgedachte event met knallende flyers – event minimaal bezocht? Omdat jullie iemand nodig hebben die zich volledig richt op de marketing en branding van jullie merk. Een grafisch ontwerper bijvoorbeeld. We geven je 5 redenen waarom een grafisch ontwerper essentieel is voor jouw bedrijfsmerk.

Wat doet een grafisch ontwerper?

Bij een grafisch ontwerper denk je waarschijnlijk aan iemand die de hele dag achter z’n computer zit om designs uit te werken voor verschillende communicatie-uitingen. Het ontwerpen van banners, posters, brochures, flyers en advertenties is een belangrijk onderdeel van het werk van een grafisch ontwerper. 

Maar in plaats van direct naar de tekentafel te gaan om een nieuw ontwerp te maken, gaan er aan de ontwerpen van een sterk merk nog een aantal stappen aan vooraf. In het brandbook van een staan namelijk bepaalde richtlijnen waaraan ieder ontwerp moet voldoen (denk aan typografie, de huisstijlkleuren en tone of voice) en zo’n brandbook ontstaat uit de creatie van de visuele identiteit. Iets wat de grafisch ontwerper ook ontwikkelt. En zo’n visuele identiteit ontstaat weer uit de brand foundation, het fundament van je merk. 

Een grafisch ontwerper ontwikkelt een visuele identiteit die aanslaat op de kernwaarden van het bedrijf, ontwikkelt communicatiemateriaal dat hierop aansluit en bewaakt het merk. Op die manier ontstaat er consistentie en herkenbaarheid. 

Waarom samenwerken met een grafisch ontwerper?

Jouw organisatie heeft misschien niet dezelfde ambities als grote merken zoals Starbucks, Patagonia of KLM. Maar dat betekent niet dat je niet kunt afkijken van de allerbesten. Deze merken staan namelijk als een huis, hun kernwaarden zijn duidelijk en alle uitingen – ook al staat de merknaam er niet in geschreven – roepen herkenbaarheid op. Een grafisch ontwerper speelt hierin een belangrijke rol. We zetten een aantal redenen op een rijtje waarom je jouw merk een grafisch ontwerper moet gunnen.

Reden 1: Er ontstaat een duidelijke visuele identiteit

Als persoon heb je bepaalde kernwaarden. Je hecht bijvoorbeeld veel waarde aan duurzaamheid of vrijheid en daarin maak je bepaalde keuzes. Dat geldt voor je merk net zo. Je bent dit merk gestart omdat je een duidelijke missie hebt en daar horen bepaalde kernwaarden bij. Een goede grafisch ontwerper zorgt ervoor dat deze kernwaarden worden uitgewerkt in de visuele identiteit. Hieronder vallen onder andere het logo, kleurschema, de typografie en tone of voice. 

Reden 2: Het biedt meer merkbeleving

Je koopt geen auto, maar vrijheid. Je investeert niet in groenten, maar in je gezondheid. Sterke merken begrijpen dat consumenten geen product maar een ervaring willen. Grafisch ontwerp speelt een cruciale rol in het creëren van een positieve merkbeleving. Door het gebruik van bepaalde kleuren of lettertypen worden emoties getriggerd of het onderbewuste aangesproken, waardoor dit in positieve zin de merkbeleving beïnvloedt. 

Reden 3: Het straalt professionaliteit en geloofwaardigheid uit

Consumenten trekken pas de portemonnee als ze het idee hebben dat een merk professioneel en geloofwaardig is. Het wekt vertrouwen bij (potentiële) klanten, wat essentieel is voor het opbouwen van een sterk merkimago.

Reden 4: Het zorgt voor consistentie

Met een brandbook bewaakt een grafisch ontwerper de kaders van het merk. Coolblue heeft bijvoorbeeld een unieke schrijfstijl die bij bijna iedereen een glimlach op het gezicht tovert. Deze consistentie zorgt weer voor herkenbaarheid en daardoor vertrouwen. 

Reden 5: Het zorgt voor doelgerichte communicatie

Staat de huisstijl en visuele identiteit als een huis? Dan wil je de juiste snaar raken bij je doelgroep. Je wilt emotioneren, de herkenbaarheid vergroten of de digitale winkelmanden op je website laten vullen. Met merkactivatie in combinatie met het juiste ontwerp helpt grafisch ontwerp om effectief te communiceren met je doelgroep.

Grafisch ontwerp door Commandos

Een grafisch ontwerper doet meer dan alleen pakkende ontwerpen maken. Deze zorgt ervoor dat ontwerpen aansluiten bij de kernwaarden van een bedrijf, dat een boodschap helder wordt overgedragen, dat de boodschap duidelijk overkomt, de gebruiker het begrijpt, de juiste snaar raakt en uiteindelijk overgaat tot actie. 

Kies je voor grafisch ontwerp door Commandos, dan kies je voor:

✓ Een bureau dat jouw merk voorop zet
✓ Grafische ontwerpers met jarenlange ervaring
✓ Specialisten die pas stoppen als jij helemaal tevreden bent
✓ Een grafisch ontwerp dat aansluit bij de kernwaarden van jouw merk

Maak kennis met onze specialisten