De hele dag door krijg je prikkels. Woorden, geluiden, kleuren en beelden. Een groot deel daarvan filtert je hersenen uit, zodat je niet overprikkeld raakt. Maar een aantal zaken blijven (onbewust) hangen. En daarmee maak je direct associaties – bewust of onbewust.
Als merk wil je opvallen bij de juiste doelgroep en daar hoort de juiste boodschap en kleurstelling bij. De kleur rood roept gevaar op, blauw vertrouwen. Als duurzaamheid een van je belangrijkste kernwaarden is, dan neemt de kleur groen waarschijnlijk een positie in binnen je designs. Daarnaast zijn er nog veel andere elementen – typografie, tone-of-voice, je pay-off en merknaam die bijdragen aan je merkidentiteit. We vertellen je in 3 stappen hoe wij design inzetten voor het ontwikkelen van een sterke merkidentiteit.
Brand Foundation
Ga je in huis klussen, dan smeer je niet direct de verf op de muren. Je moet eerst schoonmaken, vullen, schuren en afplakken voordat je aan de slag gaat. Zo werkt het ook met onze merktrajecten. Het leukste in dit hele project is natuurlijk de visuele merkidentiteit tot leven zien komen. Maar zonder een goed fundament, stort het in elkaar als een kaartenhuis.
Die merkidentiteit komt tot stand nadat we de 4 kernwaarden voor jouw organisatie in kaart hebben gebracht. Kernwaarden zoals ‘daadkracht’ en ‘doelgericht’ vragen om een heel andere aanpak dan bijvoorbeeld ‘vertrouwen’ en ‘betrokkenheid’. Het resultaat uit de Brand Foundation, de basis, wordt vastgelegd in de Brand Brief. Hierin worden de kernwaarden, doelgroep(en), USP en het idee achter het merk beschreven.
Brand Identity
Het leukste gedeelte: de brand identity, ofwel de merkidentiteit, wordt tot leven gewekt. Hierin speelt design de sleutelrol, omdat de ideale klant op basis hiervan associaties maakt met het merk en zich hiermee wel of niet identificeert.
Een goed ontwerp is een samenstelling van verschillende elementen – die samen de boodschap met een gevoel uitdragen van wat het merk is of moet zijn. Het moet aanspreken bij de ideale klant. Daarnaast moet het óók aanspreken bij mensen buiten de doelgroep; die het een goed ontwerp vinden en waarbij het herkenbaarheid oproept. Zaken die in zo’n ontwerp worden meegenomen om tot een goed eindproduct te komen zijn onder andere:
- De doelgroep
- Doel van de boodschap
- Emotie (wat moet het oproepen?)
- De juiste kleuren die passen bij de associaties ermee
In deze fase worden de eerste designs opgeleverd die passen bij de merkidentiteit: stap 1 en 2 komen hier samen en sluiten naadloos op elkaar aan. We geven je graag een aantal tips wat een goed ontwerp onderscheidt van de rest:
✓ Het roept geen vragen op
✓ Het roept de juiste emotie op
✓ Het overtuigt de lezer van het doel
✓ Het maakt je product of dienst begrijpelijk
✓ Het straalt de kernwaarden en identiteit uit
✓ Je ziet de consistentie terug in alle uitingen
✓ Een goed design vertelt meer dan 1.000 woorden
✓ Het is gericht op de toekomst en ingericht op groei
✓ Het is onderscheidend ten opzichte van de concurrent
✓ De vormen, kleuren en compositie sluiten naadloos aan
✓ Over ieder element is goed nagedacht – tot in het kleinste detail
✓ Het is toegankelijk voor alle gebruikers (voldoende contrast, duidelijke typografie)
Brand Activation
De basis staat, nu kun je gericht communiceren naar je doelgroep en het podium pakken voor jouw merk. Ook hier speelt design weer een belangrijke rol: de kleuren en boodschap moeten worden afgestemd op het medium en de locatie. Een billboard langs de snelweg heeft een ander design dan de homepage van de website. Maar altijd wordt er vanuit de basis gewerkt zodat – ook al is de boodschap en de inhoud anders – de consistentie van het merk blijft bestaan en de herkenbaarheid wordt vergroot.
Merkactivatie zonder duidelijke merkidentiteit, is als ongetraind een marathon rennen: je haalt misschien de eindstreep, maar het heeft je te veel gekost. Tijd, energie en met een beetje pech een hoop blessures. Ga je getraind een marathon lopen, dan heb je een duidelijk doel dat je kunt nastreven.
Zo werkt het ook met merkactivatie. Wanneer je (visuele) communicatie en merkidentiteit is afgestemd op je ideale klant, voelen de marketinginspanningen moeiteloos. Bovendien kost het minder budget. In abonnementsvorm kunnen we, op basis van jouw wensen en doelen, on- en offline campagnes opzetten om jouw communicatieboodschap wijder te verspreiden.