Praten over transformatie met Renault Trucks Nederland

Roelf Kromhout 4' min

Renault Trucks Nederland groeit. De Nederlandse importeur van Renault Trucks vrachtwagens en bedrijfswagens, zowel conventioneel als elektrisch, ziet zijn marktaandeel gestaag groeien. Maar voor een fabrikant in de transportsector is het onmogelijk om relevant te blijven zonder na te denken over de toekomst.

“Renault Trucks werkt met een combinatie van conventionele en moderne technologieën om tot een duurzaam resultaat te komen.”

Verduurzaming

“Als je het over transformatie hebt, dan heb je het tegenwoordig bijna per definitie ook over duurzaamheid en de uitstoot van CO2. Renault Trucks werkt hard aan het terugdringen van die uitstoot door voorop te lopen op het gebied van electromobiliteit. De transportsector werd lange tijd gezien als onmogelijk – of op z’n minst erg lastig – om te elektrificeren, maar technologische innovatie maakt het nu toch mogelijk om grote stappen te maken. De doelstelling van Renault Trucks is dat in 2030 50% van de verkochte voertuigen elektrisch zijn. We gaan voor 100% elektrisch in 2040.

“Daarnaast kijken we ook kritisch naar de levensloop van een voertuig. Renault Trucks bouwt een duurzaam product. Daarom zijn ook gebruikte trucks vaak geschikt om een tweede of een derde leven te krijgen. Het blijft vaak nog onderbelicht, maar deze vorm van recycling is ook een extreem efficiënte manier om een product te verduurzamen.  Dat tweede, derde en soms zelfs vierde leven krijgen Renault Trucks in de daarvoor speciaal ontwikkelde Used Trucks Factory in Limoges. De trucks die hier verkocht worden zijn beslist geen gebruikte voertuigen in de traditionele zin. Ze worden volledig onder handen genomen, krijgen de ‘Renault Trucks stamp of approval’ en worden aangeboden met 12, 24 of 36 maanden garantie. Zelfs een volledige ombouw naar elektrisch wordt onderzocht. Duurzaamheid is wat Renault Trucks betreft een mix van dit soort initiatieven.”

“Echt meerwaarde bieden voor de klant door vol in te zetten op service.”

Klant komt eerst

“Belangrijk is dat we bij die mix van initiatieven niet uit het oog verliezen wat we voor onze klanten kunnen doen. Dat is direct ook waar mijn verantwoordelijkheid om de hoek komt kijken. Slechte trucks worden er tegenwoordig niet meer gemaakt. Dat betekent dat je als fabrikant op een andere manier het verschil moet maken. Renault Trucks Nederland doet dat door volledig in te zetten op een 360 graden service strategie. Wat houdt dat in? In de basis komt het erop neer dat onze betrokkenheid veel verder gaat dan alleen de verkoop van een truck. We kijken bijvoorbeeld mee naar routes die gereden worden. Kan dat efficiënter? En als er opvallend veel schade gereden wordt met een bepaald voertuig, waar komt dat door? Als je kiest voor een elektrisch voertuig, heb je dan nagedacht over de momenten waar je kunt laden en kom je uit met je route? Bij het beschouwen van dit soort vraagstukken kunnen we zelfs meerdere bedrijven bij elkaar betrekken. Op deze manier kan Renault Trucks veel meer zijn dan ‘slechts’ een fabrikant. We zijn een volwaardige partner als het gaat om transport – en alles wat daarbij komt kijken. Bovendien zijn we dat niet alleen voor transportbedrijven, ook fleet managers en zelfstandig ondernemers horen bij de Renault Trucks familie.”

“Transformatie betekent niet dat alles meteen anders moet.”

Dealers onmisbaar

“De verleiding is groot om het roer rigoureus om te gooien als je op weg bent om bepaalde doelstellingen te realiseren, maar transformatie betekent niet dat alles meteen anders moet. Onze business draait voor een belangrijk deel om emotie en relaties. Een automobilist met een VW of een Renault Trucks tatoeage, dat zie je niet zo snel. Maar bij vrachtwagenchauffeurs gaat de liefde een stuk dieper. Ik ben er daarom van overtuigd dat – voor het uitrollen van de service strategie – het dealernetwerk van Renault Trucks onmisbaar is. Ze kennen de uitdagingen waar onze klanten mee te maken hebben en ze hebben de relaties die zo belangrijk zijn. Bij Renault Trucks kun je er dus vanuit gaan dat de dealer belangrijker gaat worden dan ooit.”

“Welk verhaal willen we vertellen en spreken we daarmee de juiste klanten aan?”

Online strategie

“Sjoerd ken ik al sinds de tijd dat we bij Mercedes zaten. Ook daar zat hij al vol met ideeën (die we samen ten uitvoer brachten). Dat doen we nu weer voor Renault Trucks en dan helpt het vooral dat Sjoerd (en de rest van de mannen en vrouwen bij Commandos) conceptueel zeer sterk zijn. De volgende stap voor ons is het aanpakken van de online strategie. Hoe gaan we communiceren? Hoe zorgen we voor een volledig geïntegreerde customer journey? Hoe borgen we deze zaken in de organisatie, ook die van de dealer? De truck business is traditioneel, maar ook wij zien een verschuiving en verwachten dat er een grotere nadruk op online komt te liggen. Sjoerd is de man die ons hierbij verder gaat helpen.” Hebben we uw interesse gewekt? Klik hier om de case van Renault Trucks te bekijken.