Er zijn al genoeg grijze mussen. Als merk wil je liever je veren uitschudden en de uitstraling hebben van een pauw. Niet dat het per se groot en bombastisch moet, maar opvallen op een manier die past bij jouw bedrijf en je kernwaarden. Met een merkpositioneringstraject van Commandos krijg je dat voor elkaar. We nemen de stappen met je door:
Stap 1: De basis leggen in de Brand Foundation
Het fundament van je merk moet staan als een huis. Alleen op die manier kun je een bepaalde associatie creëren in de hoofden van je ideale klant en jouw groeidoelstellingen halen
In dit onderdeel bepalen we samen waar jouw bedrijf voor staat. Aan de hand van zelf ontwikkelde tools – waaronder vragenlijsten, een brand foundation workshop en het kiezen van de 4 unieke kernwaarden van je bedrijf – leggen we deze basis. Zo draaien de kernwaarden bij Coolblue bijvoorbeeld om innovatie, klantgerichtheid en klantvriendelijkheid. Maar wat zijn de kernwaarden van jouw bedrijf? In deze fase gaan we daarmee aan de slag – waaruit soms verrassende uitkomsten komen als je de antwoorden van al je medewerkers naast elkaar legt. Een organisatie die als kernwaarde ‘Avontuurlijk’ heeft, laat z’n medewerkers niet in grote, inspiratieloze kantoortuinen werken. En een bedrijf dat ‘Duurzaamheid’ hoog in het vaandel heeft staan, gaat niet in zee met oliegiganten. Om maar wat voorbeelden te noemen.
Vervolgens werken we aan de strategische positionering op basis van een aantal geformuleerde vragen, bepalen we de Unique Selling Proposition en op welke klanten jij primair en secundair de merkboodschap en communicatiestrategie gaat richten.
Het onderzoeken van de markt, een concurrentieanalyse, consumentengedrag analyseren en de huidige merkassociaties onderzoeken zijn een onderdeel van deze fase. Wat hieruit voortkomt, is de merkpositionering, ofwel de manier waarop jij je profileert ten opzichte van andere spelers in de markt – in de hoofden van je klant.
De uitkomst van de Brand Foundation – waarvan de merkpositionering onderdeel is – wordt uitgewerkt op slechts één A3 – met alle informatie in een overzicht dat je ook echt gebruikt.
Stap 2: De identiteit van je merk, oftewel de ‘Brand identity’ vormgeven
Het leukste gedeelte: de basis staat en die gaan we visueel uitwerken. We starten nu met design en gebruiken de uitgewerkte brand brief als basis voor het design, de communicatiestijl en stijlreferentie.
Doordat het visueel design en de sterke merkpositionering op elkaar aansluiten en dat zorgt dat consumenten (en nog belangrijker: je ideale klant) je merk herkennen, positieve associaties opbouwen, loyaliteit ontwikkelen en een emotionele band met het merk creëren. Daarmee wordt jouw merk hun voorkeur en creëer je ambassadeurs.
Stap 3: Je merk activeren
Na grondig onderzoek in de eerste stap en de uitwerking ervan in de tweede, ligt het plan klaar en weet iedereen in het bedrijf waar je voor staat en wat je wil uitstralen. Tijd om daarmee naar buiten te treden. Dat doe je met merkactivatie – waarmee je de aandacht trekt van je ideale klant. Met behulp van een aantal (online) marketingservices in abonnementsvorm helpen we je daarbij.
In tegenstelling tot marketingbureaus – die alleen vanuit data en prognoses opereren -, werken wij ook (of juist) vanuit het merk. We doen onderzoek naar het huidige consumentengedrag en werken de merkstrategie uit, waardoor het merk beter aansluit op de boodschap. Daardoor gaan de marketinginspanningen vanzelf en haal je meer uit je budget.