Werken-bij websites door Commandos

Waar je een paar jaar geleden nog overspoeld werd met CV’s, blijft het momenteel erg stil in de digitale postbus. En dat terwijl je meer dan ooit op zoek bent naar de juiste medewerkers. Je hebt al van alles geprobeerd: een post op LinkedIn geplaatst, vacaturesites ingeschakeld en je deelt misschien zelfs bonussen uit aan je collega’s om nieuw talent te werven.

Deze acties lijken aan dovemansoren gericht te zijn, want de werkzaamheden stapelen zich op en nieuwe medewerkers blijven uit. Niet gek: volgens het CBS stonden er in het eerste kwartaal van 2023 ​​tegenover elke 100 werklozen, 122 vacatures open. Sollicitanten hebben de volledige vrijheid en een sterke onderhandelingspositie. Als werkgever moet jij daarom je charmes in de strijd gooien om de juiste kandidaten aan te trekken.

Waarom werken standaard vacatureteksten niet meer?

Zoek je nog die ene ‘Spin in ‘t web zonder 9-tot-5 mentaliteit’? Niet doen. Deze termen zijn vaag, onduidelijk en zorgen alleen maar voor meer vragen bij je sollicitant. Daarnaast val je niet op in de massa. Vacatures anno 2023 moeten concreet en transparant zijn: wat kan jij als werkgever bieden en wat levert het de sollicitant op? Werkzoekenden hebben het voor het uitkiezen en daarom is het belangrijk dat je een tandje bijzet. Het is belangrijk dat je opvalt met je vacatures: streef ernaar om de pauw onder de grijze duiven te worden. 

Daarnaast worden sollicitanten kritischer als het gaat om het type werkgever. Werkgeversgeluk staat bij velen hoog op de eisenlijst en is soms zelfs belangrijker dan de hoogte van het salaris. Ga zelf maar na: je spendeert een groot deel van de week met je collega’s: dan wil je het goed naar je zin hebben. Het is belangrijk dat jouw organisatie daarin een fijn klimaat biedt voor werknemers. Stappen je huidige medewerkers iedere ochtend fluitend het kantoor binnen? Dan moet je dat uitstralen in communicatie naar buiten. Een werken-bij website van Commandos helpt je daarbij.

Wat is een werken-bij website?

Met een werken-bij website laat je potentiële werknemers zien wat je te bieden hebt. Net zoals je veel tijd hebt gestoken in je merk (om de juiste klanten aan te trekken) wil je ook werken aan je ‘employer brand’: je werkgeversmerk. Zodat de kandidaten voor jou in de rij staan. 

Een werkenbij-site is een aparte website of pagina in de stijl van je merk, maar gericht op het werven van nieuw talent. Naast dat je met een werken-bij website het juiste talent aantrekt, helpt het je ook met versimpelen en automatiseren van het wervingsproces. 

De voordelen van een werken-bij website

Voor de ene werkgever staan de kandidaten in de rij, terwijl de andere organisatie alles in de strijd gooit om aan personeel te komen. Kandidaten werven is een vak en je moet – net als bij het merk van je organisatie – meerwaarde bieden voor de doelgroep, in dit geval je toekomstige collega. 

Je  moet ze het gevoel geven dat ze iedere werkdag fluitend onderweg naar jouw locatie zijn. Dat de doorgroeimogelijkheden eindeloos zijn en dat er naast hard werken ook voldoende ruimte is voor ontspanning, bijvoorbeeld. Dat werkgeversmerk zet je bij met een werken-bij website. We zetten de voordelen hiervan voor je op een rijtje:

  • Je werkt aan je employer brand 
  • Je leidt nieuwe brand ambassadeurs op 
  • Het is een weerspiegeling van jouw merk
  • Het laat zien waar je als werkgever voor staat 
  • Je kunt specifieker targeten op de juiste mensen 
  • Je toekomstige collega’s maken alvast kennis met het team 
  • Je bespaart tijd met het wervingsproces (koppelingen met crm en als)

Een werken-bij website moet een weerspiegeling zijn van de identiteit van je website. Daarnaast zorgen we ook voor een gelikt design dat daar naadloos op aansluit én slimme koppelingen die jou werk besparen wanneer de eerste sollicitatiebrieven binnendruppelen.

De grootste misvatting over de werken-bij site…

Na het lezen van dit artikel ben je waarschijnlijk dolenthousiast geworden en kan je niet wachten om alle openstaande vacatures op een apart domein te gooien. Goed dat je je ideeën omzet in concrete acties, maar op deze manier bouw je niet aan je werkgeversmerk maar aan een veredelde vacaturesite. 

Dat is de grootste misvatting die er is: dat werkenbij-sites een verzamelbak van openstaande vacatures zijn. Dat is hetzelfde als op een straathoek staan en je aanbod luidkeels te verkondigen. De kans is klein dat je (de juiste) mensen aanspreekt (en het is ook niet ondenkbaar dat een van de buurtbewoners een dokter belt om je even te laten doorlichten). Alleen een werkenbij-site lanceren met daarop de openstaande vacatures communiceren – en vooruit, een introductietekst over het ontstaan van het bedrijf delen – levert je niet meer medewerkers op. Ook voor het bouwen aan je werkgeversmerk is een strategie nodig. En Commandos helpt je daarbij.

Een werken bij-site laten maken door Commandos

Opvallen in een competitieve markt, het juiste talent aanspreken én tijd besparen met een eenvoudiger sollicitatieproces? Wij helpen je graag met het optuigen van de werkenbij-website én het creëren van een sterk werkgeversmerk. In drie stappen zet je een employer branding-strategie op én bijbehorende werken-bij site:

Stap 1: Brand Foundation
Waar sta jij als werkgever voor? Welke kernwaarden zijn belangrijk binnen je team en welke mensen passen daarbij? Aan de hand van zelf ontwikkelde tools – waaronder vragenlijsten, een brand foundation workshop en het kiezen van de 4 unieke kernwaarden van je bedrijf – leggen we samen de basis. 

Stap 2: Brand Identity
Vanuit het fundament werken we de identiteit uit – of als je al een scherp merk hebt, laten we het aansluiten op je werkgeversmerk. Patagonia is bijvoorbeeld een merk dat zich volledig richt op duurzaamheid en de mensen die daar werken, willen zich daarmee associëren. Diezelfde associatie, op basis van jouw eigen kernwaarden, willen we ook oproepen voor jouw toekomstige collega’s. 

Stap 3: Brand activation
Tijd om potentiële werknemers te koppelen aan jouw merk. Met een werkenbij-site, geïntegreerde systemen en koppelingen die jou veel tijd besparen tijdens het sollicitatieproces en (social media)-campagnes laten we jou laten we je merk opvallen. Zodat jij de voorkeurswerkgever van de juiste kandidaten wordt.

Benieuwd wat we voor jou kunnen betekenen?

Maak kennis met onze specialisten

Deze merken gingen je hierin al voor

We hebben De Horeca Groep en Van Wezel succesvol geholpen bij het creëren van hun respectievelijke “werken bij” websites, waarbij de focus lag op het benadrukken van de bedrijfscultuur en sfeer. Voor De Horeca Groep hebben we geschikte fotografie en uitgebreide teksten gebruikt om de sfeer van de organisatie te vertalen naar een gestroomlijnd overzicht van vacatures. Op deze manier konden potentiële kandidaten een duidelijk beeld krijgen van de bedrijfscultuur.

Bekijk hier de case voor De Horeca Groep.

 

Voor Van Wezel wilden we het unieke Van Wezel-gevoel overbrengen op potentiële werknemers via hun speciale “werken bij” website. Dit hebben we bereikt door verhalen van verschillende medewerkers met diverse expertises te delen, wat heeft bijgedragen aan een levendige beschrijving van de organisatie. Dit platform diende ook als een waardevol instrument voor online jobmarketing, waarmee potentiële kandidaten worden aangetrokken die zich verbonden voelen met het merk en de werkomgeving van Van Wezel.

Bekijk hier de case voor Van Wezel.

 

Door onze samenwerking met zowel De Horeca Groep als van Wezel hebben we boeiende en informatieve “werken bij” websites gecreëerd die effectief de bedrijfsculturen en waarden communiceren aan potentiële werknemers.